Menu
blogheader

Dear Families,

 

A great start to the week with praise for the whole Kinder Labz community following an informal inspection from the Ministry of Education (MOE) on Tuesday, 7 July. Head Assistant to State Director of Education, En Dzul Hanan praised the spacious classrooms, reduced class sizes, separate entrances for students, teachers and parents, as well as the isolation bay, to safely care for students if they develop a temperature during the school day so they wait to be picked up by their parents.

 

Student Alicia Christine, 6, presented En. Dzul with a handmade card to thank him for visiting the hive.

 

Also visiting our Taska, Puan Faizah, an officer from Jabatan Kebajikan Masyarakat, Daerah Kinta together with Puan Mashitah from Unit Pembangunan Komuniti. Both were happy and satisfied with the overall cleanliness and the safeguarding in place at the hive.

 

Everyone enjoyed seeing the learning and the Music and Movement sessions in action.

 

Let’s Sneak Peek into The Nursery and K1 Classes

 

It’s a beehive of learning activity for the term 3 themes. Nursery teachers read “Jack and the Beanstalk” to the busy bees who then created a book cover based on the story during their art lesson.  Using cotton balls for clouds and fresh leaves, they displayed their artistic skills by drawing and colouring. The children’s oral language skills – vocabulary and narrative understanding – are enhanced as they listen to and retell the story.

 

“How’s the Weather, How’s the Weather, How’s the Weather today?” It was a soothing song for discussion on weather.  The K1’s, Pollen and Honey Bees explored four different kinds of weather, Sunny, Rainy, Cloudy and Windy. These are the easiest concepts for children to understand and are simple to gesture as well.

 

Children further enhanced their understanding of weather by making a weather-wheel and described their craft using weather-related vocabulary. The children had fun as they played weather charades by acting out different weather types while their friends guessed what it was.  It was a buzzing end to the lesson.

 

Bee Well Reminder

 

Before we bring the week to a close, a gentle reminder to parents not to send your child to school if he/she and any of the family members are unwell. This is an extra precaution taken by the school to avoid any unnecessary concern.

 

Enjoy your weekend and stay safe and healthy.

Keluarga yang dihormati,

 

Satu permulaan yang hebat untuk minggu ini dengan pujian untuk seluruh komuniti Kinder Labz berikutan dengan kunjungan dari Kementerian Pelajaran (KPM) untuk pemeriksaan pada hari Selasa, 7 Julai. Ketua Penolong kepada Pengarah Pendidikan Negeri, En Dzul Hanan memuji bilik darjah yang luas, bilangan pelajar yang kurang dalam sebuah kelas, pintu masuk yang berasingan untuk pelajar, guru dan ibu bapa, serta bilik pengasingan untuk mengasingkan pelajar semasa menunggu ibu bapa mereka jika suhu badan mereka meningkat ketika berada di Kinder Labz.

 

Alicia Christine pelajar berusia 6 tahun, menyampaikan kad buatannya kepada En. Dzul untuk mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana sudi melawat sarang Kinder Labz.

 

Juga kepada Puan Faizah, seorang pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, Daerah Kinta bersama-sama dengan Puan Mashitah dari Unit Pembangunan Komuniti yang sudi melawat sarang kami. Kedua-duanya gembira dan berpuas hati dengan kebersihan menyeluruh dan penjagaan keselamatan di sarang.

 

Semua orang menikmati melihat pembelajaran dan muzik dan sesi gerakan yang dijalankan.

 

Mari Kita Menyelinap Ke Dalam Kelas “Nurseri” Dan “K1”

 

Kini sarang kami telah memasuki pembelajaran di terma ketiga. Guru-guru dari kelas Nurseri telah membaca cerita “Jack and the Beanstalk” kepada anak-anak lebah yang sibuk dan kemudiannya mereka mencipta kulit buku berdasarkan cerita semasa subjek seni lukis. Mereka menggunakan bebola kapas sebagai awan dan daun-daun segar, mereka mempamerkan kemahiran artistik mereka dengan melukis dan mewarna. Kemahiran bahasa lisan kanak-kanak, kosa kata dan pemahaman naratif ditingkatkan kerana mereka mendengar dan menceritakan semula cerita.

 

“How’s the Weather, How’s the Weather, How’s the Weather today?” Ia merupakan satu lagu yang syahdu untuk perbincangan tentang cuaca. Pelajar dari K1 iaitu “Pollen” dan “Honey” meneroka empat  jenis cuaca yang berbeza, cerah, hujan, mendung dan berangin. Konsep ini adalah yang paling mudah bagi kanak-kanak untuk memahami dan mudah untuk isyarat juga.

 

Kanak-kanak meningkatkan pemahaman mereka tentang cuaca dengan membuat roda cuaca dan menyifatkan kraf mereka menggunakan kosa kata berkaitan dengan cuaca. Mereka berasa seronok dan gembira kerana memainkan charades cuaca dengan bertindak daripada jenis cuaca yang berbeza manakala kawan-kawan mereka meneka apa yang dimainkan. Ia satu penghujung yang sibuk untuk pengajaran.

 

Peringatan Kepada Ibu Bapa

 

Sebelum kita mengakhiri minggu ini, satu peringatan kepada ibu bapa untuk tidak menghantar anak anda ke sekolah jika dia dan mana-mana ahli keluarga anda tidak sihat. Ini adalah langkah berjaga-jaga tambahan yang diambil oleh sekolah untuk mengelakkan sebarang kebimbangan dan yang tidak diingini ketika musim pandemik ini.

 

Nikmati hujung minggu dan kekal selamat dan sihat.

亲爱的家长/监护人,

 

教育部在于7月7日(星期二)在本校进行了非正式检查和赞扬之后给予了本周一个良好的开始。本州教育总监主任助理Dzul 先生赞扬本校宽敞的教室,缩小的班级的大小,学生,老师和父母的分开入口以及隔离室,安全照顾学生在上课期间温度升高的情况,以等待父母接送。

 

我们6岁的其中一位女学生爱丽西亚给Dzul先生呈现自己手工制作的卡片以感谢他到访我们的蜂巢。

 

除此之外,来自近打县社会福利部的官员 Faizah夫人和来自社区发展部的 Mashitah夫人也一同到访本校。 双方对蜂巢的整体清洁和安卫都感到开心和满意。

 

每个人都喜欢观看实际的学习以及音乐和运动课。

 

让我们来偷看幼儿班和幼一班

 

这些都是我们第三主题的一些学习活动。幼儿班的老师给小蜜蜂们讲了《杰克与豆茎》的故事,然后在美术节的时候他们根据故事创作了一个书套。他们采用用棉球作为云朵和新鲜的叶子,通过绘画和上色来展示自己的艺术技巧。当他们听和重讲故事的过程中,儿童的口语表达能力(词汇和叙述理解能力)都会得到提升。

 

“天气如何,天气如何,今天天气如何?” 这是一首关于天气的舒缓之歌。 幼一班的蜜蜂们探索了四种不同的天气,晴天雨天阴天刮风天。这些都是儿童容易理解的概念,而且也简单比画。

 

孩子们也制作了一个风向盘,进一步提高了他们对天气的理解,并使用与天气有关的词汇来描述他们的手工。每当玩时孩子们都很享受也很开心表现出不同的天气类型,而他们的朋友则会猜测这是什么。也为这节课带来不断地嗡嗡作响。

 

给小蜜蜂的提醒

 

在结束本周之前,温馨提醒父母们,如果您的孩子和任何家庭成员身体有任何不适,请不要将孩子送入学校。 这是学校为了避免任何不必要的担忧而采取的额外预防措施。

 

祝您周末愉快,平安健康。

What Is It Made of?
The Hive is Buzzing Again!