[evc_tabs type=”simple”][evc_tabs_item tab_title=”English”]

Dear Families,

 

Looks like the holidays are here for our bees in the normal school hour programmes!  Enjoy your week’s break with family and see you back on the 19th up and ready to embark on more new and exciting adventures.

 

Crisis Cycle and Sensory Integration

 

Recently, our Queen Bees, Mrs Toh and Mrs Puvanes attended an interesting workshop entitled ‘Crisis Cycle and Sensory Integration’ at Quest International University, Perak. Conducted by Ms Johanna Means, an Early Intervention Specialist from Uplands International School Penang, the session focused on ‘Understanding How to Support Children Through Crisis Cycle and Through Sensory Integration at home and at school’. Are you aware that there are 7 senses in learning and development? Yes! Apart from the 5 main senses, the other two are known as Vestibular – the sense of movement, centered in the inner ear, which impacts balance and Proprioception – sensations from the joints, muscles and connective tissues that underline body awareness. This was a useful workshop which the Queen Bees later shared with the teachers on ways to handle children with challenging behaviours by giving them choices.

 

Measuring and Comparing Lengths

 

“How many straws joined end-to-end are as long as a table?”

 

“How many erasers joined end-to-end are as long as your pencil case?”

 

“Can we use an apple as a unit to measure the mass of an object? Why do you think so?”

 

These were the questions asked among our curious bees from the K2 classes during their math lesson this week where the children learned to measure and compare lengths and masses. It was interesting to watch as the little ones experimented using non-standard measurements to discover the answer to these questions. To develop these understandings, children need lots of opportunities to explore objects, their attributes and to discuss these experiences with others. They also need to be introduced to appropriate descriptive language; terms such as big, heavy, tall and empty will be useful.

 

Before we end for the week, we are pleased to inform you that those who are in the normal school programme, if you would like your little ones to stay on in school during the holidays, do give us a call to sign up.

 

Also a gentle reminder to all, school will be closed on Monday, 12th of August 2019 to replace the Hari Raya Haji holiday which falls on Sunday 11th August.

 

Happy Holidays…………………

[/evc_tabs_item][evc_tabs_item tab_title=”Malay”]

Kepada semua ahli keluarga,

 

Cuti sekolah bakal bermula bagi lebah-lebah yang berada dalam waktu program persekolahan biasa. Bergembiralah dengan sekeluarga anda dan jumpa lagi pada 19hb Ogos 2019 bagi memulakan pengembaraan yang baru.

 

Kitaran krisis dan integrasi deria.

 

Baru-baru ini, kedua-dua Ratu Lebah kami, Puan Toh dan Puan Puvanes menghadiri sebuah bengkel di Universiti Quest Antarabangsa, Perak mengenai Kitaran Krisis dan Integrasi Deria. Program ini dijalankan oleh Cik Johanna Means, seorang pakar intervensi awal dari Uplands International School Penang, dimana sesi ini memberikan tumpuan kepada cara-cara untuk menyokong kanak-kanak melalui Kitaran Krisis dan Integrasi Deria di rumah mahupun di sekolah. Adakah anda sedar bahawa terdapat 7 deria dalam pembelajaran dan pembangunan? Selain daripada 5 deria yang utama, terdapat 2 deria yang berlainan yang dikenali sebagai “Vestibular” – merupakan rasa pergerakan, yang berpusat di telinga dalaman, dan memberi kesan kepada keseimbangan dan “Proprioception” – sensasi daripada sendi, otot dan tisu yang berkait-rapat dengan kesedaran tubuh badan. Bengkel ini merupakan satu bengkel yang memberi banyak manfaat kepada ratu lebah kami yang kemudiannya dikongsikan dengan guru-guru dalam cara mengendalikan anak dengan tingkah laku yang mencabar dengan memberi mereka pilihan.

 

Mengukur dan membandingakan ukuran.

 

“Berapa banyak penyedut air disambung dari hujung ke hujung akan sama panjang dengan meja?”

 

“Berapa banyak pemadam yang diperlukan bagi sebatang pensel?”

 

“Bolehkan kami menggunakan epal sebagai unit untuk mengukur jisim objek? Mengapa sebegitu?”

 

 Ini adalah soalan yang tanya di kalangan lebah kami dari kelas K2 semasa pelajaran matematik mereka minggu ini. Murid-murid mempelajari untuk mengukur dan membandingkan panjang dan jisim. Ia adalah sesuatu yang menarik bagi melihat lebah buzy yang menggunakan ukuran yang tidak standard untuk mengetahui jawapan kepada soalan ini. Untuk meningkatkan lagi persefahaman kanak-kanak, mereka memerlukan banyak perbincangan dengan rakan-rakan mereka. Mereka juga diperkenalkan kata-kata deskriptif yang sesuai seperti besar, berat, tinggi dan kosong amat berguna untuk mereka.

 

Sebelum kita tamat untuk minggu ini, kami dengan sukacita ingin memaklumkan bahawa mereka yang berada dalam program waktu persekolahan biasa tetapi ingin anak-anak kecil berada di sekolah pada tempoh cuti sekolah, sila buat panggilan ke pejabat untuk mendaftar.

 

Satu peringatan kepada semua, sekolah akan ditutup pada hari Isnin, 12hb Ogos 2019 untuk menggantikan Hari Raya Haji yang jatuh pada hari Ahad 11 Ogos 2019.

 

Selamat Bercuti…..

[/evc_tabs_item][evc_tabs_item tab_title=”Chinese”]

亲爱的家长,

 

我们的小蜜蜂将迎来一周的学校假期(8月10日至8 月18日)。尽情享受与共度和家人的假期,我们将在19日继续展开小蜜蜂的冒险之旅。

 

危机周期和感官综合

 

最近,我们学校的蜂后,Mrs Toh和Mrs Puvanes参加了在Quest International University里所举办的一个研讨会,关于危机周期和感官综合。由槟城Upland国际学校的早期干预专家Johanna Means女士进行演讲。研讨会的重点是“了解如何在家和学校通过危机周期和感官综合来支持儿童。” 那您是否意识到在学习和发展中有七种感官?其实除了五种主要感官之外,其他两种被称为前庭 – 以内耳为中心的运动感,影响平衡以及本体,关节,肌肉和结缔组织的感觉,强调身体意识。在研讨会里真是受益不浅。蜂后也与各位老师分享了如何通过给予选择来处理操行较挑战的孩子。

 

测量和比较长度

 

前端到尾端需连接多少个吸管才能和桌子一样长?

 

前端到尾端需连接多少个橡皮才能和铅笔盒一样长?”

 

我们可以用苹果作为单位测量物体的质量吗?您为什么这样认为?”

 

这些都是本周幼二班的小蜜蜂在数学科所发问的问题。 孩子们正在学习测量和比较长度与质量。有趣的是孩子们都尝试使用非标准测量来找出这些问题的答案。为了培养儿童对此概念的理解,他们需要更多的机会来探索物件与它的其属性,并与他人讨论从中得来的经验。他们也需要被引入适当的描述词语; 比如大,重,高和空之类的字词。

 

在结束本周之前,我们想通知您,那些希望在假期期间留在学校的学生,请致电到办公室注册汇报。

 

温馨提醒:本校将在星期一(12-8-2019)关闭以替补在星期日(11-8-2019)的哈芝节。

 

祝假期愉快。

[/evc_tabs_item][/evc_tabs]